
Tel: +48 519 323 891
Mail:
info@fotokrr.pl
krrgrafika@gmail.com
Szparowanie zdjęć co to jest ?
Szparowanie zdjęć – są to czynności polegające na usunięciu ze zdjęcia tła, tak aby szparowany obiekt można było umieścić na innym tle (najczęściej białym).
Szparowania w znaczeniu usuwania, a także wymiany tła najczęściej używa się podczas przygotowania fotografii produktowej.
W efekcie szparowania uwaga odbiorcy skupia się na produkcie, a nie na tle które zazwyczaj nic do zdjęcia nie wnosi. Dodatkowo wymiana tła wpływa na estetykę fotografii.
Oczywiście, wycięty obiekt nie musi trafić na jednolite tło. Tłem może być na przykład jakaś scena, a także przezroczystość, czyli brak tła.


Szparowania i technik powiązanych używa się również podczas retuszu zdjęć i fotomontażu. W tym przypadku, zazwyczaj chodzi o dokładną selekcję jakiegoś obiektu. Takie zaznaczenie konieczne jest w celu precyzyjnego oznaczenia obszaru korekty, a także np. w celu przesunięcia obiektu lub fragmentu fotografii.


Szparowanie zdjęć - pliki RAW czy JPG ?
Z pewnością, lepiej jest dostarczać zdjęcia źródłowe w formacie RAW.
Większość zdjęć przed szparowaniem tak czy inaczej wymaga większego lub mniejszego retuszu.
Rodzaj dostarczonego pliku ma znaczenie nie tyle podczas samego szparowania, ale podczas retusz związanego ze szparowaniem zdjęć.
Dzieje się tak, ponieważ, zdjęcie w formacie RAW zawierają więcej informacji, niż skompresowane pliki JPG. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku gdy zdjęcie należy mocno rozjaśnić lub „np. „wyciągnąć” jakąś krawędź z cieni.
Na skutek mocnego rozjaśnienia pojawiają się szumy. Jeśli pracujemy z plikiem RAW, obraz (dzięki większej ilości informacji zawartej w pliku RAW) można mocniej rozjaśnić bez pojawienia się szumów.
Szumy da się, oczywiście redukować, niestety efektem ubocznym jest rozmydlenie (utrata detali) odszumowanego fragmentu fotografii.


Ogólnie rzecz biorąc, poza szczególną uwagą jaką należy poświęcić jakości krawędzi retusz związany ze szparowaniem zdjęć nie różni się jakoś szczególnie od retuszu innych rodzajów fotografii.
Dodatkowo jednak, może się zdarzyć, że produkt gdy znajdzie się na docelowym tle, może okazać się zbyt jasny lub zbyt ciemny, wskutek czego musimy dokonać globalnej korekty jasności.
Jeżeli nie ma do dyspozycji plików RAW, to pliki JPG, także bez problemu najdą się do szparowania.
Ważne jest aby zdjęcia były dobrej, lub chociaż przyzwoitej jakości.
Jeśli dostarczamy pliki JPG, należy zwrócić uwagę na stopień kompresji.
W plikach JPG stosowana jest kompresja stratna i w wyniku zbyt dużego stopnia kompresji na zdjęciach tworzą się artefakty. Bardzo to utrudnia szparowanie zdjęć, a także inną obróbkę.
Bez względu na rodzaj zdjęć, należy je dostarczyć w jak największym rozmiarze, gdyż podczas obróbki dobrze jest mieć „zapas pikseli”. Nie ma tutaj znaczenia w jakim docelowo rozmiarze używane będą zdjęcia.
Szparowanie zdjęć – Automatyczna selekcja
Podstawową czynnością podczas szparowania plików jest zaznaczenie (selekcja) obiektu, który chcemy wyciąć z tła.
Adobe Photoshop posiada kilka „sprytnych” narzędzi, do automatycznej, lub częściowo automatycznej selekcji.
Narzędzia służące do zaznaczania – selekcji to: „Szybkie Zaznaczenie”, „Różdżka”, „Zaznacz Temat”, a także „Zaznaczenie Obiektów” i „Zaznacz Niebo” oraz „Zakres Kolorów” i „Obszar skupienia”
Skoro jest taki wybór to może wydawać się, że przy pomocy automatycznych narzędzi sprawę selekcji można szybko i sprawnie załatwić.
Niestety, jeśli potrzebny jest jakiś choćby minimalny poziom precyzji, to się nie uda. Automatyczne narzędzia sprawdzają się tylko przy idealnych zdjęciach. Zdjęcia te muszą być tyle idealne, że w praktyce rzadko takie występują.
Zakres Kolorów i Obszar skupienia
„Zakres Kolorów” wymaga mocno kontrastowych kolorów, słabo działa z gradientami i nie radzi sobie gdy tło ma podobny kolor do przedmiotu.
„Obszar Skupienia” działa dobrze gdy krawędzie są bliskie ideału.
Opisane wyżej narzędzia posiadają sporo dodatkowych ustawień, które poprawiają jakość zaznaczenia. Nie rozwiązują one jednak wyżej opisanych problemów, a także nie powodują, że selekcje można uznać za dobrą.
Zaznacz Temat, Zaznaczenie Obiektów i Zaznacz Niebo
Narzędzia „Zaznacz Temat” a także „Zaznacz Niebo” to jedyne narzędzie które nie posiadają dodatkowych ustawień.
„Zaznacz Temat” działa na całym obszarze zdjęcia (warstwy) i zdarza się, że dobrze trafi w obiekt który ma zaznaczyć. Co więcej niekiedy dobrze ten obiekt zaznaczy. W rzeczywistości narzędzie to sprawdza się w przypadku pojedynczego obiektu umieszczonego na kontrastowym tle.
Inną wersją „Zaznacz Temat”, a właściwie innym narzędziem jest Zaznaczenie Obiektów. Narzędzie to działa w trochę podobny sposób jak „Zaznaczenie Tematu”, ale zaznacza obiekty na ręcznie zaznaczonym fragmencie zdjęcia. W rzeczywistości narzędzie to powinno nazywać się „Zaznaczeniem Obiektu” nie „Obiektów”, ponieważ z pojedynczymi obiektami radzi sobie lepiej.
Funkcja ta jest bardziej przydatna, a także bardziej uniwersalna od „Zaznacz Temat”.
Jest, także „Zaznacz Niebo”, które zgodnie z nazwą zaznacza niebo na zdjęciach „plenerowych”. W przypadku tego narzędzia przyznać muszę, że działa to całkiem dobrze, zwłaszcza, że w tego typu selekcjach nie jest zazwyczaj wymagana wielka precyzja.
Szybkie Zaznaczenie i Różdżka
„Różdżka” jest dość starym narzędziem i dlatego bardzo rzadko z niej korzystam. Działanie „różdżki” polega na zaznaczeniu podobnych kolorów. Głównym ustawieniem tego narzędzia jest „Tolerancja” która oznacza w tym przypadku większy zakres zaznaczanych kolorów.
Lepiej moim zdaniem sprawdza się narzędzie „Szybkie Zaznaczenie”, ponieważ jest bardziej, elastyczne w porównaniu do Różdżki. Producent twierdzi, że w jakieś części za działanie tego narzędzia odpowiada AI.
Jednak przy bardziej skomplikowanych obiektach zarówno „Szybkie Zaznaczenie” jak i „Różdżka” nie bardzo się sprawdza. Selekcja przy pomocy tych narzędzi trwa strasznie długo. Pojawia się dużo błędów podczas zaznaczania. Istnieje ryzyko przegapienia jakiegoś fragmentu. Na końcu można się pogubić w częściowych zaznaczeniach.
Automatyczna selekcja - podsumowanie
Zaznaczenia powstałe przy pomocy różnych narzędzi można łączyć. Selekcje można korygować poprzez wygładzanie, wytapianie i rozszerzanie. Na końcu połączone w jedno zaznaczenia można poprawić przy pomocy szybkiej maski.
Gdy używamy automatycznego zaznaczenia, może się darzyć, że jakaś istotna dla produktu jego część znalazła się poza selekcją. Z tego powodu automatyczną selekcję należy zawsze uważnie obejrzeć.
Na zakończenie, może się jednak okazać, że pomimo ogromu pracy zaznaczenie nie jest dostatecznie dokładne na sutek czego szparowanie wypadnie słabo. Pozostaje wtedy użycie ścieżek.
Nie ma zdjęć idealnych ?


Tak naprawdę, rzadko trafiają się zdjęcia w 100% idealne.
Co więcej, zdarza się, że otrzymuję do szparowania zdjęcia wykonane starym smartfonem i sfotografowane raczej jako dokumentacja, a nie pod kątem usuwania tła.
Takie zdjęcia, także da się szparować. Należy jednak liczyć się z tym, że efekt finalny nie będzie tak dobry jak w przypadku zdjęcia wykonanego zgodnie z zasadami sztuki.


Słabe zdjęcia często są wykonane z wysoką wartością ISO i z tego powodu są zaszumione. Często zdjęcie należy dodatkowo globalnie i lokalnie rozjaśnić skutkiem tego jest jeszcze większa ilość szumu.
Cienie zlewające się z krawędziami przedmiotu skutkują tym, że w czasie obrysowywania trzeba zgadywać gdzie znajdują się krawędzie obiektu. Czasem krawędzie należy ręcznie odtworzyć.
W przypadku źle wykonanych zdjęć nie szans, aby użyć automatycznych narzędzi do wykonania selekcji. Wszystko należy zrobić ręcznie.
Zazwyczaj po obróbce krawędzie są dalekie od ideału. Aby zatuszować niedoskonałości używam większego stopnia wytapiania krawędzi, często dodaję mocny cień.
Produkty wycięte ze słabych zdjęć wyglądają przyzwoicie i są przyjemnie w odbiorze, jednak wprawne oko zauważy, że nie jest idealnie.
Wiem, że nie jest łatwo w domowych warunkach, wypełnić wszystkich warunków o których tutaj napisałem. Zostawanie się chociaż do kilku uwag znacznie poprawi jakość zdjęć.
Idealne zdjęcie produktowe
W przypadku szparowania zdjęć produktowych bardzo istotny wpływ ma jakość fotografii źródłowej jaką otrzymam.
Zdjęcie powinno być (oczywiście w miarę możliwości) kontrastowe. Na przykład czarny lub ciemny obiekt należy umieścić na białym tle. Krawędzie powinny być widoczne, a także ostre, dlatego więc fotografia powinna być wykonana z dużą głębią ostrości.
Zależnie od używanego sprzętu wartość przysłony należy ustawić na wartość F11 – F16. Zdjęcie powinno być wykonane z jak najmniejszą wartością ISO (w praktyce z ISO 100).
Dzięki niskiej wartości ISO ilość szumu na zdjęciu będzie minimalna.
Wskutek użycia wysokiej wartości przysłony i niskiej wartości ISO wydłuża się czas naświetlania, dlatego należy używać statywu.


Kolejnym warunkiem wykonania dobrego zdjęcia produktowego, jest oświetlenie, a także cienie, lub brak cieni.
Produkt powinno się fotografować w namiocie lub na stole bezcieniowym. Scenę należy odpowiednio doświetlić. Należy zrobić to w ten sposób, aby maksymalnie zredukować cienie, tudzież odpowiednio je wymodelować.
W razie potrzeby sztuczny cień można dorobić w czasie post-produkcji.


Obiekt na dobrze wykonanym zdjęciu produktowym powinien mieć widoczne i ostre wszystkie krawędzie. Nie powinny one „ginąć w płytkiej głębi ostrości”. Na zdjęciu nie powinno być żadnych szumów, spowodowanych zbyt wysoką wartością ISO.
Użycie sprzętu bezcieniowego, a także odpowiednie oświetlenie powinno sprawić, że nie będą widoczne cienie lub będą ułożone w sposób taki jak zamierzał fotograf.
Należy pamiętać również o ostrości, ponieważ zdjęcia gdzie główny element fotografii jest nieostry lub poruszony nie przyciągną uwagi odbiorcy. Co więcej moim zdaniem taka wada dyskwalifikuje zdjęcie, ponieważ popsute ujęcie może zniechęcać potencjalnego odbiorcę.
Fotografię można wyostrzyć w czasie retuszu, jednak tak naprawdę wyostrza się zdjęcia są które miały prawidłową ostrość już przed obróbką.
Podsumowując, dobrze, lub chociaż przyzwoicie wykonane zdjęcie źródłowe jest podstawą dobrej fotografii produktowej.


Szparowanie zdjęć - ręczna selekcja - ścieżki
Innym podejściem do szparowania zdjęć jest zaznaczania obiektów poprzez ścieżki (path). A konkretnie chodzi o ręcznie obrysowanie obiektu ścieżką i na podstawie tej ścieżki utworzenie selekcji – zaznaczenia.
Pozornie, może wydawać się, że ręcznie obrysowanie obiektu jest bardzo czasochłonne. Nie jest to jednak prawdą, przy odrobinie wprawy ścieżki rysuje się tak naprawdę bardzo szybko.
Odchodzi, również problem z czasochłonnym sprawdzaniem i poprawianiem automatycznej selekcji, które potrafi trwać dłużej niż obrysowanie ścieżką.
Kolejną zaletą ścieżek jest dokładność zaznaczenia. Podczas ręcznego rysowania nie ma możliwości przegapienia jakiegoś fragmentu zaznaczonego obiektu. Również jakość krawędzi jest bardzo dobra, nie występują „wahania selekcji” w miejscach gdzie krawędzie zlewają się z tłem.
Jest, także możliwość mieszania automatycznej selekcji z ręcznym obrysowywaniem ścieżką. Jeżeli część zdjęcia jest „podatna” na automatyczne znaczenie, to w takim razie zaznaczam automatycznie cały obiekt. Na podstawie automatycznego zaznaczenia tworzę ścieżką. Z utworzonej ścieżki usuwam jej cześć gdzie automatyczne zaznaczenie „nie dało rady” .W miejscu usuniętej automatycznej ścieżki dorysowuję ręcznie ścieżkę.
W podsumowaniu napiszę, że ręczne rysowanie ścieżek ma dla mnie same zalety, jest przede wszystkim szybsze i dokładniejsze. W praktyce 95% plików szparuję przy pomocy ścieżek.


Szparowanie zdjęć - dopracowanie zaznaczenia - selekcj
Przed wycięciem obiektu z tła, zaznaczenie należy dopracować.
Jeśli np. ze ścieżki utworzymy selekcję, bez żadnych dodatkowych parametrów, to w efekcie krawędzie wyciętego przedmiotu będą takie jak by były wycięte „tępym nożem”. Oznacza to że, będą one postrzępione i strasznie „twarde”, ogólnie rzecz biorąc słabe.
Jeżeli chcemy aby, wycięte krawędzie były przyjemniejsze dla oka, to podczas gdy tworzymy zaznaczenia powinniśmy odpowiednio ustawić wygładzenie i wytopienie. Potem, gdy sekcja jest już gotowa można ją także zawęzić i rozszerzyć. Selekcję można również ponownie wytopić i wygładzić.
Ręczny sposób w przypadku prostszych krawędzie się sprawdza i jest wystarczający.
Jednak większe możliwości, a także podgląd „na żywo” tego co robimy dale narzędzie „Zaznacz i Maskuj”. Gdy używamy „Zaznacz i Maskuj” poza parametrami które wyżej opisałem mamy do dyspozycji dodatkowo:
- „Kontrast”, czyli w tym przypadku zwiększenie kontrastu wytopionej krawędzi.
- „Przesuń krawędź”, czyli, bardziej precyzyjne rozszerzanie i zawężanie selekcji.
- „Pędzel Poprawiania Krawędzi” jest chyba najpotężniejszym i najciekawszym narzędziem w „Zaznacz i Maskuj”. Narzędzie to umożliwia precyzyjne zaznaczenie włosów, frędzli i podobnych nieregularnych krawędzi.
Nieoceniona jest także możliwość zapisu i odczytu ustawień poprawianych krawędzi.
Podsumowując, jeśli mamy dobrze narysowaną ścieżkę to w połączeniu z „Zaznacz i Maskuj” sensownie można zaznaczy nawet najtrudniejszą krawędź. Oczywiście wymaga to trochę wprawy i ręcznych poprawek.


Szparowanie zdjęć - kolor tła jest istotny
Podczas fotografowania, należy zwrócić uwagę na kolor tła na którym znajduje się obiekt który będzie szparowany. Jeśli docelowo tło będzie miało być białe, wtedy przedmiot należy umieścić jeśli nie białym to przynajmniej na jasnym tle.
W podobny sposób, jeśli produkt będzie docelowo na czarnym tle wtedy należy go fotografować na czarnym lub ciemnym tle.
Podsumowując, kolor tła podczas fotografowania powinien być jak najbardziej zbliżony do koloru tła docelowego.


Na skutek złego dopasowania tła na powierzchni przedmiotu może pojawić się zafarb – poświata. Zwłaszcza należy uważać podczas fotografowania przedmiotów (w całości lub częściowo) przezroczystych, a także odbijających światło. Taki zafarb bywa trudny, a w skrajnych przypadkach niemożliwy do usunięcia.
Należy pamiętać, że kolor tła ma również ogromne znaczenie podczas kiedy usuwamy tło z obiektów o bardzo skomplikowany kształtach np. ludzkie włosy.
Szczególnie jest to problematyczne, gdy np. kolor włosów zlewa się z kolorem tła.
Opisane problemy można rozwiązać poprzez np. przycięcie krawędzi, tudzież większe rozmycie. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne, ponieważ odbywa się kosztem powierzchni obiektu.
Wbrew pozorom, kolor tła na jakim był sfotografowany przedmiot ma duże znaczenie jeżeli zdjęcie będzie miało być na przezroczystości. Zdjęcie na przezroczystości (czyli bez tła) z założenia jest półproduktem. Gdy zdjęcie trafi już w docelowe miejsce, może się okazać, że poświaty pochodzące z fotografowanego tła nie pasują do tła docelowego.


Jeśli jesteście Państwo zainteresowani zapraszam do obejrzenia przykładów, zapoznania się z zasadami współpracy i składania zleceń.
Więcej przykładowych zdjęć znajduje się tutaj oraz w moim portfolio.
www.fotokrr.pl – Retusz i Szparowanie zdjęć. Tel. +48 519 323 891 mail: info@fotokrr.pl , krrgrafika@gmail.com Z A P R A S Z A M