Fotografia Produktowa

Fotografia produktowa – krótka definicja

Fotografia produktowa jest formą fotografii reklamowej mająca zgodnie z nazwą jak najkorzystniej przedstawić (sprzedać) fotografowany produkt.

Białe tło

Upowszechniło się że w fotografia produktowa  to zdjęcia na białym tle. Białe tło (lub inne jednolite tło) ma tą zaletę, że powoduje skupienie odbiorcy na fotografowanym produkcie, tło nie odwraca uwagi. Przedmioty na białym tle wglądają zazwyczaj estetycznie, ale jeśli nie ma takiej potrzeby nie należy z tym przesadzać. Często szarość lub gradient (np. biel przechodząca w lekką szarość) sprawdza się lepiej, wygląda ciekawiej i również nie odwraca uwagi od produktu na fotografii. Tłem może być także faktura lub cała scena. Niekiedy nie ma alternatywy, wiele platform sprzedażowych wymusza na sprzedawcach, stosowanie na zdjęciach białego tła.

Głębia ostrości.

Nie to jest regułą, ale moim zdaniem przy przedmiotach bardziej technicznych (np. podzespoły komputerowe, części samochodowe itp.) wszystkie krawędzie fotografowanego obiektu powinny być ostre i wyraźne w związku z czym unikam płytkiej głębi ostrości. Natomiast w przypadku innych przedmiotów (np. biżuteria, ozdoby, zabawki) dobrze wyglądają lekko rozmyte tylne i boczne (w mniejszym stopniu) krawędzie obiektu. Istotne jest aby pierwszy plan fotografii koniecznie był idealnie ostry. Kwestia głębi ostrości zależna jest fotografowanego przedmiotu i preferencji klienta.

Cień i fotografia bezcieniowa.

W fotografii produktowej używam Namiot bezcieniowy i stołu bezcieniowego. W zależności od potrzeb używam od jednej to czterech lamp w różnym ustawieniu i z różnymi modyfikatorami. Niekiedy dochodzi do tego delikatne błyśnięcie lampą błyskową. Namiot bezcieniowy służy głównie do wykonania fotografii, bez cieni w praktyce raczej z mocno zredukowanym cieniem. W namiocie bezcieniowym poprzez odpowiednie ustawienie światła cienie można modelować. Namiot bezcieniowy bardzo dobrze sprawdza się w redukcji odbić na produkcie.  W przypadku obiektów małych i bardziej płaskich przy fotografii bezcieniowej lepiej sprawdza się stół bezcieniowy (światło również od spodu). Jestem jednak zdania, że z fotografią bezcieniową nie należy przesadzać. Odpowiednio „miękki” cień wzbogaca fotografię, czyni produkt bardziej „plastycznym” i naturalnym.
Czasem zdjęcia wykonuję bez cienia i czasie postprodukcji dodaję sztuczny cień, często jest on ledwo widoczny, podkreślający krawędzie produktu. Nawet taki ledwo widoczny minimalny cień potrafi bardzo korzystnie wpłynąć na ogólny odbiór fotografowanego produktu.

Obiektywy

W fotografii produktowej preferuję obiektywy stało-ogniskowe. Zazwyczaj są to obiektywy z ogniskową 50 mm lub więcej. Jakość zdjęcia (szczegóły, ostrość) jest wyraźnie lepsza od zdjęć wykonanych przy użyciu obiektywu zmienno-ogniskowego. Jeśli jest potrzeba wykonania fotografii jakiegoś małego detalu używam obiektywu makro.

Retusz – postprodukcja.

Nieodłącznym i ostatnim elementem fotografii produktowej jest postprodukcja (retusz). Nie jest problemem ustawienie świateł w taki sposób aby tło na surowym zdjęciu było idealnie białe (RGB 255,255,255) lub prawie białe. Jednak praktycznie zawsze fotografowany obiekt potrzebuje jakiś poprawek. Aparat fotograficzny wyłapuje wiele szczegółów które nie są widoczne gołym okiem, (lub nie zwraca się na nie uwagi) ustawienie świateł, duża rozdzielczość, także może wpłynąć uwydatnienie wad fotografowanego produktu. Głównym problemem są nierówne krawędzie, przebarwienia oraz drobne uszkodzenia mechaniczne (rysy na powierzchni itp). W praktyce nie zdarza się aby zdjęcie bez retuszu nadawało się do publikacji.

Ogólny stan produktu.

Należy zwrócić uwagę aby stan przedmiotu który ma być fotografowany był możliwie dobry Opakowania nie mogą być pogięte czy połamane, przedmioty powinny być czyste. Należy także zwrócić uwagę czy produkt nie ma jakiś wad fabrycznych, np. źle doklejone detale, czy nie jest krzywy (symetria). Nie ma większego problemu aby drobne wady poprawić w czasie retusz, jednak większe defekty bywają nie do naprawy.

Kompleksowa usługa.

Oferuję kompleksową usługę, tzn wykonanie zdjęcia produktowego wraz z retuszem. Klient otrzymuje fotografie kadrowaną w ustalonych (lub najlepiej pasujących) proporcjach. Zdjęcia w formacie JPG kompensuje w taki sposób aby utrata jakości (poprzez kompresję) nie była widoczna, a rozmiar zdjęcia jak najmniejszy.
Poza zdjęciami w formie JPG wysyłam także zdjęcia w pełnej rozdzielczości w formacie TIFF lub JPG z minimalną kompresją. Jest to przydatne jeśli będzie potrzeba ponownej edycji plików w przyszłości. Na życzenie przygotuję pliki do wydruku.

Zapraszam do zapoznania się z ofertą i składania zleceń.